02 August 2011

Taat… Tapi bersyarat

Dalam kehidupan berumahtangga, seorang isteri diwajibkan taat kepada suami

Gambar hiasan


Maksud taat
Maksud taat seorang isteri kepada suami ialah dengan turut sama isteri itu tinggal bersama suaminya di tempat yang disediakan serta kepatuhannya kepada suruhan suami kecuali dalam perkara larangan Allah SWT, juga terus tinggal di situ dan tidak membenarkan sesiapa masuk ke dalam tempat itu tanpa kebenaran suaminya.

Syarat taat seorang isteri
Taat merupakan salah satu hak yang diberikan kepada suami terhadap isterinya. Walau bagaimanapun hak ini bukanlah mutlak yang tidak memerlukan apa-apa keperluan. Sebaliknya ia diberi dengan beberapa syarat. Antaranya ialah syarat-syarat yang berkaitan dengan tempat tinggal yang disediakan oleh suami. Syarat-syarat itu ialah:
  1. Tempat tinggal yang disediakan adalah berasingan dan sesuai dengan taraf kewangan suami.
  2. Tempat tinggal itu sesuai dengan keadaan kedua-dua suami isteri dan dapat memberi perlindungan cukup untuk menjaga diri dan harta benda.
  3. Cukup dengan keperluan sebagai tempat tinggal seperti hamparan dan perabot.
  4. Tempat itu lengkap dengan bahagian penting seperti bekalan air, tandas, dapur dan sebagainya.
  5. Tempat itu tidak mendatangkan gangguan kepada isteri daripada sesiapa yang turut tinggal di situ.
  6. Tempat itu diduduki oleh jiran-jiran yang seagama.
Disamping syarat-syarat yang berkaitan dengan tempat, ketaatan juga hendaklah didasarkan kepada adanya amanah suami dalam menjaga keselamatan tubuh badan dan harta benda isteri dan suami pula hendaklah terlebih dahulu menjelaskan kadar maskahwin yang perlu dijelaskan segera.
Ketiadaan salah satu daripada keperluan tersebut boleh menafikan kewajipan isteri untuk taat kepada suami. Seandainya keperluan-keperluan itu dilaksanakan, menjadi kewajipan ke atas isteri mentaati suami dan turut bersama tinggal di tempat pilihan suami.
Juga dikira taat jika seorang isteri bekerja dan suaminya memberi izin kepadanya selama mana pekerjaan itu adalah dalam lingkungan tata susila dan kebenaran agama. Walau bagaimanapun dalam hal ini, suami mempunyai hak untuk tidak membenarkan isterinya terus bekerja di luar rumah. Dari pihak isteri pula dia hendaklah taat kepada keputusan suami dan isteri tidak sepatutnya berhujah dengan kebenaran yang telah diberinya dahulu.
sumber dari 

No comments:

Post a Comment